پیشنهاد | سرفصل های رسانه ای و پژوهشی در سال "حمایت از تولید کالای داخلی"
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با توجه به نقش بیبدیل رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی در تأمین زیرساختهای ذهنی و روانی برای نیل به اهدافی چون اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای داخلی، لازم است که مسیر و راهنمای روشنی جهت حرکت مردم از سوی رسانهها ایجاد شود تا بتوان بر اساس آن سیر صعودی و سرعت حرکت به سمت استقلال اقتصادی و فرهنگی را روز به روز افزایش داد.
البته نیازی به گفتن نیست که اقدامات رسانه ای در راستای فرهنگ سازی، تبلیغ و تشویق و ترغیب مصرف کننده ایرانی به خرید و مصرف کالای داخلی، تنها شرط لازم موفقیت در این عرصه است نه شرط کافی.
پر واضح است که کالای ایرانی در صورتی که در مقام مقایسه با مشابه های خارجی خود موقعیت ضعیف تری از حیثیت کیفیت، دوام، تنوع، قیمت، گارانتی، خدمات پس از فروش و در کل، جلب رضایت مشتری داشته باشد، اقدامات و تبلیغات رسانه ای ناهمسو، نه تنها موثر نیست که ممکن است فریب کارانه و اغواگرانه و در راستای تامین نیازهای مالی خود از طریق خدمات دهی تبلیغی به تولید کننده بی کیفیت داخلی و تضییع حقوق مخاطب و مصرف کننده تفسیرشود.
رسانه های جمعی بهویژه رسانه ملی بالقوه می توانند در ایجاد واگرایی در ترجیح و مصرف کالاهای خارجی بهخصوص کالاهای غیر ضروری و بالاخص کالاهای دارای مشابه ایرانی با کیفیت، نقش مهمی ایفاد کنند.
در گفتوگویی که خبرنگار خبرگزاری رسا، با دکتر سید حسین شرف الدین درباره «نقش رسانه ها در تقویت زمینه های فرهنگی مصرف کالای ایرانی » داشته است، محورهای مهمی مطرح شده که به دلیل اهمیت و جایگاه تعیین کننده این محورها، تصمیم گرفته شد تا مهمترین سرفصلهای تولید محتوای رسانهای و پژوهشی در سال حمایت از کالای داخلی استخراج و تقدیم فعالان این عرصه شود.
نقش رسانه های جمعی در تقویت باور مردم نسبت به خود اتکایی و خود کفایی
فرهنگ سازی در اصلاح نگرشها و ذهنیتها
تقویت روحیه استقلال طلبی از جمله استقلال اقتصادی
تقویت خودباوری فردی و جمعی
ترغیب تولید کنندگان داخلی به رعایت استانداردها
تقویت اعتماد مصرفکنندگان به تولیدکنندگان و کیفیت تولیدات داخلی
تقویت انگیزه برای خرید و مصرف کالای ایرانی
اطلاع رسانی درخصوص تجربه، عملکرد و سیاست های اتخاذ شده سایر کشورها در تحقق این هدف
تشریح مبانی و منطق نظری این مطالبه ملی و شناسایی و انعکاس ملزومات و موانع موجود در این مسیر با بهره گیری از یافته های علمی و دیدگاههای کارشناسان
نقد کارشناسانه سیاست ها و عملکردهای مسئولان و نهادهای مربوط در سالهای اخیر
ایفای نقش واسط در انتقال تقاضاها و مطالبات متقابل مردم، مسئولان و کارگزاران اقتصادی
مبارزه تدریجی با عادات و رویه های فرهنگی ناهمسو
ایجاد وحدت و همدلی در میان مردم و تبدیل این خواسته یعنی ترجیح بلامنازع مصرف کالای ایرانی به گفتمان غالب و استراتژی خدشه ناپذیر ملی
قداست بخشی به کار و تلاش اقتصادی و افزایش وجدان کاری
ایجاد و تقویت نشاط و شادابی در جامعه که غیر مستقیم در افزایش کارآمدی و ارتقای کیفی کالاها و تولیدات داخلی موثر خواهد بود
تقویت ارزشهای اخلاقی بهویژه در عوامل تولید که میتواند به افزایش کیفیت و مقبولیت قیمتها، جلب اعتماد مصرف کننده و... بیأنجامد
تقبیح انحرافات های اخلاقی مثل قانون گریزی، رانتخواهی، کم کاری، مصرف زدگی، اسراف و تبذیر، حیف و میل کردن امکانات، تخریب محیط زیست، سودجویی زیاده طلبانه، ترجیح محصولات خارجی بر کالاهای داخلی، عرضه کالاهای بیکیفیت، عرضه کالای داخلی با کیفیت با برندهای خارجی، سوء استفاده از جهل مصرف کنندگان، غل و غش در معاملات و...
راه تبدیل خود باوری در استفاده از محصولات ایرانی به فرهنگ عمومی
معرفی سبک زندگی مرجح با معیارهای دینی
معرفی الگوی بهینه در مصرف، شاخص های کیفیت کالاها و خدمات تولیدی با استانداردهای جهانی و شناسایی و برجسته سازی موانع فرهنگی در این خصوص
پیوند دادن مصرف کالای داخلی به هویت ملی
تبلیغ بی طرف کالاهای تولید داخل
فضاسازی برای ترجیح کالای ایرانی در گفتمان فرهنگی و مصرفی غالب
ترغیب مصرف کنندگان به خرید کالای ایرانی
خنثی سازی تبلیغات تجاری خارجی
هدایت مخاطبان به انتخاب کالاهای با کیفیت
افشای اقدامات فریب کارانه
اصلاح ساختارها، سیاست ها و قوانین مربوط به وظایف حوزه های مختلف مرتبط با امرتولید، وضع قوانین، آیین نامه ها و دستورالعمل های مورد نیاز در بخش های مختلف تولیدی و اقتصادی کشور
حذف بخشهای زائد اداری و تلفیق و ترکیب بخشهای موازی در ساختارهای اداری- تولیدی
ایجاد بانک اطلاعات مربوط به تولید، واردات، صادرات، قاچاق کالا، میزان مصرف
تدوین سیاست جامع در حوزه واردات
مهار فسادهای ساختاری
محدودساختن واردات به اقلام ضروری، کمیاب، فاقد مشابه داخلی و فاقد کیفیت
نوسازی و بازسازی تجهیزات و خطوط تولید و به روز رسانی آنها
ایجاد و تقویت ساختارهای نظارتی کارآمد جهت نظارت بر عملکرد بخشهای تولیدی
کاهش نقش تصدی گری دولت در حوزه های اقتصادی
اصلاح نظام کسب و کاردر کشور و کاهش زمینه برای سوق یابی به قاچاق کالا و ارز
جلوگیری از فعالیت یکه تازانه نهادها و ارگانهای دارای موقعیت انحصاری در عرصه تولید و بازار
ترغیب و تشویق سرمایه داران بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بخش تولید
تشویق ایرانیان خارج از کشور به سرمایه گذاری در داخل
ایجاد امنیت لازم برای سرمایه گذاری خارجی
ایجاد مانع در مسیر هدایت امکانات و سرمایه ها به فعالیتهای سوداگرانه و غیرقانونی
تعدیل مالیات بر تولید با هدف کاهش قیمت تمام شده کالاها
مبارزه قاطع با قاچاق کالا و شبکه های آشکار و پنهان واردات کالاهای خارجی از مجاری مختلف
تقویت دیپلماسی اقتصادی بهویژه برای بازاریابی و فروش مازاد تولیدات داخلی
اقدامات مقتضی در جهت ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز
کاهش هزینه واردات برای مواد اولیه مورد نیاز برای تولید برخی اقلام
ایجاد امکان برای ذخیره سازی مازاد برخی محصولات فصلی
تسهیل مجاری ورود افراد و سازمان های واجد شرایط لازم به فعالیت در بخشهای تولیدی و اقتصادی، شناسایی و طبقه بندی نیازهای مصرفی مردم
اصلاح الگوی مصرف
برنامه ریزی همه جانبه جهت ارتقای کیفیت تولیدات داخلی
تولید کالاهای متنوع با استاندارد کیفی برای اقشار مختلف
کاهش هزینه های تولید
ایجاد زمینه برای رقابت سالم میان تولیدکنندگان داخلی
حمایت قاطع از حقوق مصرف کننده
اصلاح شبکه توزیع جهت دستیابی راحت و کم هزینه عموم به تولیدات داخلی
اصلاح و تقویت نظام گارانتی در محصولات داخلی
دسترسی راحت به خدمات پس از فروش در عرصه های مختلف تولید
تعدیل قیمت ها و نظارت بر فرایند قیمت گذاری
اعطای امتیاز به خریداران و مصرف کنندگان کالای داخلی
راهبرد رسانهها در زمینه اقناع افکار عمومی برای استفاده نکردن کالاهای غیرضروری خارجی
تضعیف روحیه مصرف گرایی
تضعیف نگرش مثبت و اعتماد زاید به محصولات و برندهای خارجی
افشای جریانات مافیایی و ذی نفعان آشکار و پنهان
توجه دادن به انبوه هزینهها و مضرات تحمیل شده ناشی از مصرف بی رویه کالاهای خارجی و بی اعتنایی به تولیدات ملی
توجه دادن به آثار و پیامدهای مثبت فراوان ناشی از مصرف ترجیحی کالاهای داخلی
ترویج سیاست های خردمندانه برخی کشورها و جوامع در نحوه تعامل با محصولات وارداتی
پرهیز اکید از تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم کالاهای خارجی
تبلیغ زبانی و عملی کالاها و اقلام تولید داخل بهویژه در ضمن فیلمها و سریالهای خود
فراهم ساختن زمینه تبلیغات عمومی و دهن به دهن تولیدات ملی
آثار و نتایج فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مصرف کالای داخلی برای کشور
حفظ و تقویت مشاغل موجود
ایجاد مشاغل جدید و کاهش نرخ بیکاری
افزایش توان مالی و اعتباری کشور و توان مالی مردم به دلیل اشتغال و در نتیجه افزایش قدرت خرید آنها
افزایش توان مردم برای دادن مالیات و افزایش قدرت اقتصادی دولت
استفاده بهینه از تجهیزات و امکانات کارخانهای و صنایع موجود
کاهش قیمت محصولات در صورت تولید انبوه
افزایش قدرت خرید اقشار کم درآمد به دلیل کاهش و بهینه سازی قیمتها
رقابتی شدن فضای کسبوکار و افزایش توان شرکت ها و مراکز تولیدی برای جذب بیشتر سرمایه های خرد و کلان مردمی
جلوگیری از انتقال سرمایهها به خارج از کشور
تقویت پول ملی
کاهش واردات و متقابلا افزایش توان صادراتی کشور
کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی
افزایش توان برای سرمایهگذاری بیشتر در طرح های زیربنایی
کاهش وابستگی به خارج و کاهش آثار تحریمها
کاهش زمینههای رانتخواری و دریافت پورسانتهای کلان به واسطه خرید کالا از خارج
کاهش زمینه برای خروج بی رویه ارز از کشور
افزایش حضور در بازارهای جهانی و نیز افزایش قدرت چانه زنی در مناسبات بین المللی
کاهش صادرات مواد خام و بهرهگیری بیشتر و بهتر از این مواد در تولید اقلام مصرفی و سرمایهای
کاهش تورم به دلیل افزایش تولید و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا
آثار کنترل حداکثری واردات خارجی
افزایش اعتماد به نفس، افزایش خوداتکایی و غرور ملی
ایفای نقش الگویی برای سایر کشورها
توسعه و تعمیق دانش بومی از طریق به کارگیری آن در فرایند تولید و افزایش توان برای خلق تکنولوژیهای مناسب
شکوفایی استعدادهای فردی، جمعی و سازمانی
افزایش توانمندیهای تخصصی و مهارتهای مورد نیاز نیروی انسانی در عرصه تولید
کاهش زمینه برای نقشهای دلالی و واسطهگری و شغلهای کاذب
افزایش مستمر کمیت و کیفیت تولیدات داخلی و ایجاد رغبت به مصرف این محصولات در مصرف کننده
بسترسازی جهت تحقق سند چشم انداز و برنامههای پنج ساله توسعه
گفتنیاست، چندی قبل نیز سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا محورهای مهم تولید محتوای رسانهای و پژوهشی با عنوان « ۱۳۲ محور پیشنهادی در سال حمایت از کالای ایرانی » منتشر کرد که علاقهمندان میتوانند به آن مراجعه کنند./876/ت۳۰۲/س